Steenweg op Mol 129 B-2360 Oud-Turnhout, Belgium   +32 14 720275   info@horsten.be
CHINA
BRUSSELS

NEWS

Belgische markt verwelkomt Chinese toeristen met WeRetail en MyChinaWeb
12.11.2018

PERSBERICHT

Belgische markt verwelkomt Chinese toeristen met WeRetail en MyChinaWeb

Een nieuwe revolutionaire manier om Chinese toeristen aan zich te binden

MyChinaWeb, het online marketingbureau van Horsten International, heeft een overeenkomst getekend met WeRetail, de eerste oplossing die zorgt voor een naadloze integratie van Chinees toerisme en cross-border e-commerce met China. WeRetail en MyChinaWeb werken intensief samen om een revolutionair en geïntegreerd pakket aan te bieden aan Belgische bedrijven die hun producten en diensten versterkt willen verkopen aan Chinese toeristen en consumenten.

MyChinaWeb en WeRetail gaan samen Belgische bedrijven ondersteunen bij hun internationalisering en meer specifiek bij het aantrekken van nieuwe Chinese klanten. Het concept richt zich niet alleen op de Chinese toerist die éénmalige aankopen doet tijdens zijn reis door België, maar de bedoeling is ook om van de Chinese toerist een trouwe klant te maken die op regelmatige basis (online) aankopen doet vanuit China. Deze service is beschikbaar voor onder andere winkeleigenaars, hotels, restaurants, attractieparken, museums en andere organisaties die willen focussen op Chinese toeristen en consumenten. Beide partijen hebben een brede ervaring met Chinese digitale marketing, online verkoop, geldende import en export regelgeving en logistiek processen. WeRetail en MyChinaWeb begeleiden de Belgische bedrijven bij dit complexe logistieke proces en zorgen ervoor dat ze snel en gemakkelijk toegang krijgen tot de Chinese markt. De Belgische bedrijven profiteren tevens optimaal van de toepassingsmogelijkheden binnen de innovatieve Chinese betalingsmethodes, zoals Alipay en WeChat Pay.

De Chinese markt openstellen voor Belgische bedrijven

Chinese bezoekers spenderen gemiddeld 2.209 euro tijdens hun reis naar Europa, dat wil zeggen 410 euro per nacht. Sinds 2018 zijn er 533 miljoen online shoppers in China (bron: Statista). Het aantal Chinese toeristen naar België stijgt ieder jaar. In de afgelopen jaren waren het voornamelijk nog grotere groepen toeristen die op weg waren van Amsterdam naar Parijs en als tussenstop ook een bezoek brachten aan België. Meer en meer individuele Chinese reizigers bezoeken nu ook België. Deze toeristen zijn op zoek naar authentieke ervaringen en tevens shopping mogelijkheden. Als deze doelgroep efficiënt wordt benaderd, betekent dit een enorm groeipotentieel voor de Belgische markt. 

Met deze nieuwe diensten zorgen MyChinaWeb en WeRetail voor een kostenefficiënte oplossing en een meer interessante winkelervaring voor dit snel groeiende aantal Chinese toeristen. Bart Horsten, Managing Director van Horsten International en MyChinaWeb is enthousiast over de samenwerking: “Vergeleken met andere landen is e-commerce in België nog onderontwikkeld en veel Belgische bedrijven zijn niet klaar om de Chinese toerist als potentiële vaste klant aan zich te binden. Dankzij de samenwerking met WeRetail en onze jarenlange ervaring in het zakendoen met China kunnen we ervoor zorgen dat Belgische producten meer toegankelijk worden voor de Chinese consumenten.”

Van impulsieve tot loyale consumenten

Chinese consumenten blijken tevens interessante klanten te zijn voor Europese bedrijven voor de langere termijn. De Chinese klanten nemen hun (offline) koopervaring mee naar huis en delen deze via hun eigen sociale netwerken. Met WeRetail worden deze voorheen éénmalige klanten loyale consumenten en functioneren ze na terugkomst gelijktijdig als pleitbezorgers voor Belgische producten, goederen en diensten. “Wanneer Chinese klanten in de winkel betalen met WeChat Pay, volgen ze automatisch de officiële WeChat account van onze klanten,” legt WeRetail CEO Marco van Eersel uit. " Een individuele WeChat cross-border e-commerce shop is ingebouwd in de officiële WeChat account". Op deze manier kunnen de Chinese gasten ook na hun terugkeer in China Belgische producten blijven kopen. “Samen met onze logistieke partners halen we de verkochte goederen op bij onze klanten, verzorgen alle douaneformaliteiten en de gehele zending inclusief de last mile delivery aan de consument in China” 

Toename van de omzet met WeRetail

Volgens WeRetail is verkoopsucces afhankelijk van de kennis van het Chinese consumentengedrag. Zo bijvoorbeeld speelt prestige een grote factor in de Chinese cultuur en is het een belangrijke motivator voor Chinese reispatronen. Bovendien is het door de hoge belasting op luxeproducten in China zeer aantrekkelijk voor Chinese toeristen om in Europa merkproducten te kopen. Om deze redenen blijft er in de toekomst een grote vraag naar Europese winkelmogelijkheden en zal het shoppen altijd een belangrijk onderdeel van elke Chinese reis blijven. “Het is gebleken dat na de installering van de Chinese mobiele betalingssystemen WeChat Pay en Alipay, de conversieratio’s van Chinese klanten in Europese commerciële bestemmingen sterk stijgen. Een goed voorbeeld hiervan is de luchthaven van München, met een stijging van meer dan 90% in de eerste 3 maanden” benadrukt WeRetail CEO Marco van Eersel.

Achtergrondinformatie over MyChinaWeb en Horsten International

MyChinaWeb biedt kostenefficiënte oplossingen aan haar klanten om hun online business in China te ontwikkelen door de online zichtbaarheid van Belgische bedrijven, merken of producten in dit uitgestrekte land te vergroten. MyChinaWeb helpt zijn klanten met het ontwikkelen en uitvoeren van een succesvolle online marketingstrategie voor de Chinese markt. Dit geschiedt onder meer door lokale sociale media campagnes gericht aan de Chinese klanten. Het houdt de doelgroep betrokken en geïnformeerd door het gericht verspreiden van gelokaliseerde content. Voor meer informatie, zie www.mychinaweb.com.

MyChinaWeb is het geesteskind van Horsten International – gevestigd in België.

Horsten International is opgericht in 1996 en heeft sinds 2001 ook een kantoor in China. Met zijn rijke ervaring in de Chinese markt is Horsten International uitgegroeid tot een daadkrachtige adviseur voor de Chinese markt. Sinds zijn oprichting heeft Horsten International met succes vele Belgische bedrijven uit verschillende sectoren naar China gebracht. Ondersteund door een getalenteerde groep van professionals heeft Horsten International alle middelen in huis om klanten een breed scala aan diensten aan te bieden, zoals strategisch advies, marktonderzoek, bedrijfsontwikkeling, projectmanagement en nog veel meer. Voor meer informatie, zie www.horsten.be.

< back to overview