Parklaan 46 B-2300 Turnhout, Belgium   +32 14 720275   info@horsten.be
CHINA
BRUSSELS

NEWS

PERSBERICHT - Opening van de eerste en enige Flagship Store voor Belgische Voedings- en Drankproducten op Tmall Global
4.3.2021

Sinds eind januari 2021 heeft Horsten International uit Turnhout een flagship store geopend op het cross-border e-commerce platform Tmall Global, een e-commerce platform van de Alibaba Group. Het is de eerste en enige Belgische webshop die zich specifiek toelegt op de online verkoop van Belgische specialiteiten in China. Je vindt onze Belgian flagship store hier.

Cross-border e-commerce (CBEC) is het proces waarbij de Chinese consument producten rechtstreeks van buitenlandse leveranciers koopt via het internet, zonder dat daarbij een tussenpersoon of eigen entiteit in China nodig is. Dit is verschillend met de traditionele e-commerce kanalen in China, waarbij het wel vereist is om een eigen juridische entiteit in China of een Chinese distributeur te hebben. Anders dan deze lokale e-commerce platformen zijn er bij cross-border e-commerce minder wettelijke beperkingen, lagere belastingen en geen invoerrechten.

De flagship store wordt beheerd door Horsten International in samenwerking met haar team in China en een dienstverlener gevestigd in Shanghai. Met deze webshop wil Horsten ervoor zorgen dat de jaarlijks 654 miljoen actieve consumenten op Alibaba toegang hebben tot hoogwaardige levensmiddelen en dranken uit België, zoals chocolade, bier, koekjes, bakkerijproducten, snoep en andere voedingsmiddelen en dranken. Horsten voegt zich bij een groeiende lijst van internationale merken die Tmall Global als hun partner bij uitstek hebben gekozen om hun online business te laten groeien in China, één van de meest vooruitstrevende en snelst groeiende digitale consumentenmarkten in de wereld.

Alibaba is de grootste e-commerce speler in China, maar het is niet makkelijk of veel te duur voor veelal kleinere merken uit een land als België om hun producten te verkopen op één van deze platformen. Via de exclusieve Belgische webshop kunnen vele Belgische voedings- en drankmerken hun krachten bundelen en hun kansen op succes maximaliseren.

De voordelen voor de Belgische merken zijn:

• een direct B2C-kanaal naar de Chinese consument
  • exclusieve toegang tot ’s werelds grootste e-commercemarkt
  • makkelijke manier van zakendoen in China via de bemiddeling door Horsten
  • volledige controle over de storytelling (Belgische cultuur en erfgoed) en marketingcampagnes
  • toegang tot alle verkoopgegevens
  • perfecte springplank voor een ‘lange termijn’ aanwezigheid in China.

Momenteel worden volgende 4 merken verkocht op de webshop:

• Chocolaterie Ickx is een familiebedrijf dat innovatieve chocolade en pralines produceert. Haar producten worden wereldwijd verkocht in meer dan 54 landen en vinden hun weg naar de consument via bakkerijen, chocolade winkels, speciaalzaken, warenhuizen, winkelketens en retailkanalen. Sinds kort breiden ze hun Chinese aanwezigheid ook online uit via Horsten’s webshop.
  • Inex is een bedrijf actief in de productie, verkoop en marketing van zuivelproducten van topkwaliteit. Na een succesvolle lancering van de Bambix groeimelk en de iconische babykoekjes in verschillende landen zullen deze producten nu ook aan de man gebracht worden in China.
  • Een deel van het assortiment van de chocoladetruffels van Lemaître, een merk van het familiebedrijf Meroso Foods, wordt eveneens verkocht op de shop. Deze truffels met fijne vulling, omhuld met de beste Belgische melkchocolade en versierd met cacaopoeder of chocoladeschilfers, zullen op deze manier bekend geraken in China.
  • Guylian verkoopt via de webshop haar wereldberoemde zeevruchten en chocoladetabletten. Chocolade van Guylian wordt momenteel al verkocht in meer dan 120 landen met ook al jarenlang een belangrijke afzetmarkt in China. Toch is Guylian enthousiast over het project van Horsten en zien ze de verkoop via Tmall Global als een extra boost voor de verkoop van hun producten in China.

In de loop van de volgende maanden zullen onderhandelingen met andere bedrijven afgerond worden en zullen nog meer unieke Belgische specialiteiten op deze webshop aangeboden worden.

Over HORSTEN International

Horsten International is een China consulting bedrijf, opgericht in 1996 door wijlen Joos Horsten, de man achter de succesvolle joint venture van Janssen Pharmaceutica in China. Met zijn professioneel team in haar kantoren in België en China is Horsten International veruit de meest ervaren China consultant in België. In 2016 is Horsten International gestart met MyChinaWeb, het eerste China online marketingbureau in België. MyChinaWeb begeleidt klanten bij hun activiteiten op e-commerce en sociale media kanalen in China.

Meer informatie over Horsten International en MyChinaWeb is te vinden op www.horsten.be en www.mychinaweb.com.

< back to overview