Parklaan 46 B-2300 Turnhout, Belgium   +32 14 720275   info@horsten.be
CHINA
BRUSSELS

NEWS

Horsten International ondertekent een overeenkomst met Tmall Global, een platvorm van de Alibaba Group, om Belgische voedings- en drankmerken te verkopen aan de Chinese consument via een Belgium Flagship Store
20.11.2019

PERSBERICHT

20 november 2019 – Horsten International heeft vandaag een overeenkomst ondertekend met het cross-border e-commerce platvorm Tmall Global van de Alibaba Group voor het openen van het eerste en enige Belgium flagship store dat zich toelegt op de verkoop van de Belgische voedings- en drankmerken direct naar de Chinese consument. De overeenkomst is ondertekend ter gelegenheid van de Belgische Economische Missie naar China onder leiding van HKH Prinses Astrid en in aanwezigheid van een aantal Belgische hoogwaardigheidsbekleders en meer dan 600 ondernemers.

Deze ‘flagship store’ zal worden beheerd door Horsten International in nauwe samenwerking met Arctic Solutions, een Nederlandse dienstverlener gevestigd in Shanghai, en biedt de Belgische merken een unieke kans om de Chinese markt te betreden zonder juridische entiteit of distributeur in China en rechtstreeks te verkopen aan de Chinese consument.

Cross-border e-commerce (CBEC) is het proces waarbij de Chinese consument rechtstreeks producten koopt van buitenlandse leveranciers via het internet, zonder de specifieke behoefte aan een eigen entiteit of tussenpersoon in China. Dit is verschillend met de traditionele e-commerce kanalen in China, waarbij het wel vereist is om een eigen juridische entiteit in China of een Chinese importeur of distributeur te hebben.

De Chinese consument die zijn producten koopt via deze CBEC kanalen is op zoek naar hoogwaardigere producten, zowel op vlak van kwaliteit op zich alsook op vlak van veiligheid. Hierdoor zijn voedingsproducten één van de best verkochte productcategorieën op deze CBEC platvormen en biedt dit platform een perfecte eerste toegang tot China.

Met dit project wil Horsten ervoor zorgen dat de jaarlijks 654 miljoen actieve consumenten op Alibaba toegang krijgen tot hoogwaardige levensmiddelen en dranken uit België. Horsten voegt zich bij een groeiende lijst van internationale merken die Tmall Global als hun partner bij uitstek hebben gekozen om hun online business te laten groeien in China, één van de meest vooruitstrevende en snelst groeiende digitale consumentenmarkten in de wereld. 

De samenwerking tussen Horsten en Tmall Global onderstreept het groeipotentieel van de voedings- en drankmerken in China en in het bijzonder van hoogwaardige producten uit België, zoals chocolade, bier, koekjes, bakkerijproducten, snoep en andere voedingsmiddelen en dranken.

“De Belgium Flagship Store op Tmall Global zal ervoor zorgen dat de Belgische cultuur en erfgoed van voeding en drank nog meer bekend geraakt bij de Chinese consument, wat het hen mogelijk maakt om te genieten van de hoogwaardige Belgische producten en ze nog meer te leren waarderen. Alibaba is de grootste e-commerce speler in China, maar het is niet makkelijk voor merken uit een klein land als België om hun producten te verkopen op één van Alibaba’s platvormen. Via deze exclusieve Belgische flagship store kunnen vele Belgische voedings- en drankmerken hun krachten bundelen en hun kansen op succes maximaliseren”, volgens Bart Horsten, Managing Director van Horsten International.

Over HORSTEN International

Horsten International is een China consulting bedrijf, opgericht in 1996 door wijlen Joos Horsten, de man achter de succesvolle joint venture van Janssen Pharmaceutica in China. Met 13 werknemers in haar kantoren in België en China is Horsten International veruit de meest ervaren China consultant in België. In 2016 is Horsten International gestart met MyChinaWeb, het eerste China online marketing bureau in België. MyChinaWeb helpt zijn klanten die actief zijn op e-commerce en sociale media in China. 

Meer informatie over Horsten International en MyChinaWeb is te vinden op www.horsten.be en www.mychinaweb.com.

< back to overview